dimecres, 28 de maig de 2014

EXE-LEARNING? I això?




Hui vos porte una ferramenta gratuïta, si el que voleu és generar els vostres recursos educatius 2.0

eXeLearning es un software lliure, en la que la participació està oberta a tothom que vulga colaborar i debatir en el seu desenvolupament.

L'entorn és relativamente senzill, i permet fer activitats, que poden publicar-se després a la red.
Ací us deixe un vídeo explicatiu de l'entorn del programa, per a fer-vos una idea.


Jo ja estic pensant en totes les possibilitats que pot aportar a l'enssenyament... vosaltres no?

divendres, 23 de maig de 2014

Pedagogia vocacional. Article


Viatjant per la red, m'he trobat aquest article,  "How to teach vocational education: A theory of vocational pedagogy" (2012), dels autors: Bill Lucas,Ellen Spencer and Guy Claxton. Encara que, en principi puga paréixer que es tracta de vocació a l'educació, en realitat, parla de la formació professional, i de com l'alumnat pot aprendre en un entorn pràctic, quines coses faciliten l'enssenyament, quines coses son millorables, i també per exemple el paper del professor en tot este cercle d'aprenentatge.

Ací us deixe unes idees extretes de l'article, en el que es parla de quan diferents son les formes d'enssenyament, depenenet de com s'enfoque la classe:
  • Paper del professor - facilitador / didàctic
  • Naturalesa de les activitats -  autèntic / artificial
  • Mitjans de saber - pràctic / teóric
  • Actitud cap al coneixement - qüestionant-crític / certer-segur
  • Organització del temps - estès / acotat en el temps
  • Organització de l'espai - taller / aula
  • Aproximació a les tasques - grup / individual
  • Visibilitat dels processos - alta / oculta
  • La proximitat al mestre - virtual / cara a cara
  • Paper de l'alumne - auto-gestió / dirigit
 
http://www.skillsdevelopment.org/PDF/How-to-teach-vocational-education.pdf

 (consultat el dia 22/05/2014)


Us recomane que el llegiu a fons, hi ha coses que us faran reflexionar, n'estic segura.

dijous, 22 de maig de 2014

Escola verda?

El PROGRAMA ESCOLES VERDES , a Catalunya, neix de la importància que se li dona a aquelles terres a l'educació mediambiental, a la sostenibilitat. El més sorprenent és que ja porten vora 15 anys amb aquest programa, amb un total de 623 escoles adscrites al mateix.



El procés per a adherir-se al programa és bastant assequible, en tant que la gent tinga ganes d'emprendre este camí. Primerament, s'ofereix al centre que vulga apuntar-se, un curs per a la formació del personal docent en aquesta matèria.

Utilitzant tot el aprés al curs, s'estaleix una diagnosis del centre, es defineix el punt de partida, i el lloc cap on es vol anar, determinant línies estratègiques. Ambtot, es planteja un PLA D'ACCIÓ, que ha de portar-se a terme durant un any, i fer-se un certificat del primer seminari d'equip de centre.

Cal assenyalar, que hi ha d'auto-avaluar-se als quatre anys, i cada 8  s'ha de tornar a plantejar un nou PLA d'educació per a la sostenibilitat. Açò significa que la comunitat educativa del centre ha d'implicar-se amb el programa, per fer que siga possible assolir els objectius marcats.


Per finalitzar, em pareix una iniciativa que hauríem de pensar seriosament en implantar a altres comunitats. La clau per canviar la societat neix des de l'educació... i quin millor lloc per a començar que l'escola?



dijous, 15 de maig de 2014

Pintar amb llum? És possible?

Pues... Sí! I tant!

Una de les coses més interessants d'aquesta técnica és que als alumnes els encanta, i disfruten realitzant-la. Jo ho he pogut comprovar explicant a classe com funcionava, i deixant que cada alumne experimentara pel seu compte, i també participant en fotografies en grup. Conclusió: tot un èxit. Al principi de la classe, vaig ficar aquest video, que combina no sols la técnica de pintar en la llum (LIGHTPAINTING), sino també la de stop-motion, de la que parlarem altre dia. El comentari general va ser: això és molt difícil, i requereix molt de temps.


Els vaig dir la classe anterior que portaren els materials necessaris:
   - una càmera que permeta la llarga exposició de la imatge,
   - un trípode (per a que no eixca menejada la fotografía),
   - un punt de llum (tipus led, o el focus del mòbil),
   - un lloc fosc, i... a gaudir fent proves!

Clar, es van buscar alternatives per als que no tenien una càmera que tinguera la condició anterior. El sorprenent és que hi ha aplicacions del mòbil GRATUITES que permeten als alumnes fer proves. Una d'elles, LONGEXPOSURE2... Amb la que es va fer aquesta prova abans d'anar a classe (per allò de que s'ha d'experimentar abans d'explicar res a classe, per si no funcionara...)



En definitiva, crec que es tracta d'una técnica molt atractiva als alumnes, que els fa motivar-se i passar-se-ho genial a classe. A més, també veuen una forma diferent d'utilitzar el mòbil, que els ofereix altres alternatives d'ús, a banda de comunicar-se amb els amics.

dimecres, 7 de maig de 2014

Com motivar a estudiar el modernisme?

Al 1er de la ESO, els xiquets estan pensant en tot menys en atendre a classe... Solució? Millor començar la classe amb un vídeo com aquest. Es tracta d'un video promocional de la casa Batlló, de l'arquitecte Gaudí, a Barcelona. Malgrat que es un video promocional turístic, les seues exquisites imatges, faran que la imaginació dels xiquets vole lluny, i els parega atractiva la lliçó a classe. Després d'aquést vídeo, la classe pot continuar explicant la part més teòrica del moviment artístic en que es troba aquesta obra. I, per a finalitzar els alumnes poden acabar realitzant una làmina, utilitzant diferents colors a la manera modernista, amb aquarel·les. L'èxit està assegurat, no?